EFSA

Praat gerust met iedereen over de producten van Forever. Het businessconcept van Forever bestaat uit mensen die fan zijn geworden van de producten én de verdienmogelijkheden van Forever. Deze mensen delen in de rol van ‘Forever Business Owner’, hun enthousiasme met anderen.

Als het gaat om de hoogwaardige producten van Forever, delen we voornamelijk positieve gebruikservaringen met anderen. Omdat het bij Forever draait om Health & Beauty producten, gelden er wettelijke regels over HOE we over onze producten mogen communiceren. Van iedere FBO wordt verwacht dat hij of zij zich aan deze (Europese) regels houdt.

Voor meer informatie over EFSA en gezondheidsclaims
www.koagkag.nl (NL) of www.afsca.be (BE)

De gezondheidsclaims van de EFSA
Sinds medio 2013 gelden er strenge Europese regels voor wat producenten van voedingsmiddelen en gezondheidsproducten, zoals Forever Living Products, mogen zeggen over de werking van hun producten. Deze regels gelden voor het etiket, de reclame én datgene dat, in ons geval, de FBO’s over de producten vertellen. De regels beschermen de consument tegen beloftes ten aanzien van hun gezondheid zonder dat deze voldoende wetenschappelijk zijn aangetoond.

De EFSA heeft alleen de gezondheidsclaims geaccepteerd waarvan de bewijsvoering aan de zeer strenge eisen voor wetenschappelijk onderzoek van de EFSA voldeed. Uiteindelijk zijn slechts 220 “claims” overgebleven die de industrie nog mag gebruiken in haar communicatie. In vrijwel alle gevallen gaat het dan over de werking van bepaalde vitaminen en/of mineralen in een product, mits in voldoende mate aanwezig.

Wat betekent dat voor ons?
Regels betreft communicatie over gezondheidsproducten zijn er altijd al geweest. Zo mag je bijvoorbeeld niet vertellen dat een bepaald product mogelijk kan helpen tegen een bepaalde medische aandoening of ziekte, zelfs niet als het gaat om jouw eigen gebruikservaring (!) Dit mag je alleen vertellen over medicijnen waarvan de werking wetenschappelijk vast staat. Forever levert geen medicijnen. We leveren gezondheidsproducten op natuurlijke basis die gezonde mensen helpen gezond te blijven.

Op basis van ons wereldwijde succes en de positieve ervaringen van miljoenen gebruikers wereldwijd, is er geen reden om te twijfelen aan de werking van onze hoogwaardige producten. Dat de wetenschappelijke onderbouwing in vele gevallen niet kan voldoen aan de strenge eisen van de EFSA zegt meer over de manier van werken van de EFSA, dan over de effectiviteit van onze producten (en vele andere bekende gezondheidsproducten op de markt).

Wat mag je wel en wat mag je niet zeggen?
Het is eigenlijk heel eenvoudig. De teksten zoals gebruikt worden in de meest recente Productbrochure van Forever (sinds november 2014), beschrijven precies alle toegestane product voordelen in de juiste bewoordingen zoals je ze met een gerust hart in al je gesprekken kunt gebruiken. Ga hier niet zelf op voortborduren met eigen interpretaties of eigen toevoegingen met alle risico’s van dien. De meeste van je gesprekspartners zullen sowieso meer overtuigd raken door jouw enthousiasme, dan door je feiten kennis.

Een tweede advies dat we je willen meegeven, is te praten als een productgebruiker en niet als een productadviseur. Je deelt immers in de meeste gevallen je eigen productervaringen. Gebruik dus ook geen moeilijke woorden of feiten die er niet toe doen. Het draait om enthousiasme. Deel dat op een authentieke wijze. Blijf jezelf.

Een laatste advies is om terughoudend te zijn met het verstrekken van productinformatie op o.a. sociale media. Ook daarbij geldt onze Productbrochure als uitgangspunt. Bedenk echter altijd dat succes met Forever nog altijd draait om mond-tot-mondreclame en dus om persoonlijk contact. Sociale media (en ook websites) zijn slechts ondersteunende media. Wellicht heb je het gevoel dat je, al is het maar voor jezelf, eerst alle feiten op een rijtje moet hebben wat de werking van onze producten betreft. De Productbrochure geeft op dat vlak voldoende informatie. Zoals eerder gezegd, draait succes met Forever echter meer om de indruk die jij als persoon maakt dan de feiten die je weet te vertellen.

Ruim 35 jaar ervaring met het Forever business concept heef tons geleerd dat jouw eerlijke verhaal én jouw enthousiasme over onze producten in veel gevallen de doorslag zal geven. Gezondheid vooral wordt bevorderd door een uitgebalanceerde levensstijl, aangevuld met de hoogwaardige producten van Forever. Praat dus gerust én met enthousiasme over Forever en zorg dat je op deze manier voor zoveel mogelijk mensen kunt bijdragen aan een optimale gezondheid, vitaliteit en een ultiem gevoel van welzijn.

Veel succes.

Dit is een officieel bericht van Forever Living Product Benelux, verstuurd aan alle Forever Business Owners, eind 2014.